måndag 15 augusti 2011

Mera tårtor

Då var sommarn och semestern slut och jag är åter tillbaks i bageriet. Roligt!
I helgen ska 7 tårtor levereras till ett bröllop i samarbete med Linas Mat. Andra partners till det bröllopet är Festrum AB och Annas Gröna Rum. Alla företag drivs av tuffa tjejer i Katrineholm som erbjuder det där lilla extra. Kul!

Till detta bröllop ska det serveras 4 olika tårtor. Bl.a. en tårta med kardemummamaräng och rabarbermousse. Grym kombo!
Jag har också gjort ett sockergarnityr till en av tårtorna. Ursnyggt blev det....fullt av silvergnister i. Bilder kommer så snart tårtorna är klara. Som vanligt!
Vill du prova att göra smaksatt maräng? Här är ett bra recept.

5 äggvitor
4 dl strösocker
1 tsk äppelcidervinäger
krydda eller annan smaksättning

Vispa upp äggvitorna till det börjar bli ett vitt skum.
Tillsätt socker lite i taget.
Häll i vinägern.
Vispa tills marängen är seg och blir stadiga toppar.
Spritsa eller bred ut på bakplåtspapper.
Grädda i 125 grader i 1 timma.







6 kommentarer:

  1. hej!
    hade varit roligt om du svarade på min kommentar längre ner i din blogg!
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt genom mitt inlogg....men det går inte :(

    SvaraRadera
  3. Tack för att du läser min blogg!
    Jag bakar bara hemma när det är till vänner och bekanta. När jag bakar för Linas Mat så är jag i hennes restaurangkök.
    /Linda

    SvaraRadera
  4. ok, tack för det ;)
    ska du göra det till ditt arbete så småningom eller är det bara en hobby?
    /Anders

    SvaraRadera
  5. Jag hade tänkt det, men fegade ur och hänger kvar i skolans värld ett tag till. Jag gillar ju det också....men ett bageri hade varit coolt :)

    SvaraRadera
  6. ja.håller med dig :)
    /Anders

    SvaraRadera