torsdag 4 november 2010

Fynda de bästa verktygen!




Jag går ofta på loppis och köper mina bakverktyg. De är de allra bästa! Använda i många år och inkört till bästa funktion. Sockerkaksformar är som bäst om de har minst 30-40 år på nacken. En gammal kavel är bra infettad och degen fastnar inte så som med nya kavlar.
Något som man ofta finner är mandelformar. Idag köpte jag ett 20-tal tillsammans med en fin gammal kakburk för 30 kronor...jag fick formarna på köpet...Det är bra affärer!
Mandelformar eller mandelmusslor som de också heter är en typisk julkaka för mig. Men den funkar ju egentligen när som helst. Den går ju att fylla med vad man vill...bara fantasin sätter gränserna.

Mandelformar

500 g smör
150 g sötmandel
5 bittermandlar
800 g mjöl
350 g socker
1 ägg

Skålla och skala mandlarna.
Riv mandlarna i en mandelkvarn.
Mixa alla ingredienser i en matberedare.
Låt degen vila i kylskåpet över natten.
Sätt ugnen på 225 grader.
Kavla ut degen.
Klä mandellformar med degen.
Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.
Stjälp ur formarna och låt svalna på bakgaller.
Förvara i lufttäta burkar. Kan även frysas för längre hållbarhet.



Mandelformar kan fyllas med allehanda goda saker.
Vad sägs om dessa fyllningar?

Grädde och chokladhallonsylt
Blåbärsgrädde
Vaniljkräm och karamelliserat äpple
Hjortron och kesella
Nutella och apelsinrasp och grädde
Lemoncurd och riven mörk choklad
Lingongrädde
Cognacsgrädde och färska fikon
Jordgubb/rabarberkompott och kardemummagrädde
Hallonfromage och färska bär
Kanel och hasselnötskräm
Körsbärssylt och grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar