tisdag 21 december 2010

Delar med mig av det godaste jag vet...det är ju ändå jul!

Det här är en stor sak...detta är ett familjerecept ni nu får ta del av.
En ingrediens på min familjs julbord som inte får saknas. Då ÄR det inte jul!
Segkakor är nog det godaste brödet jag vet och jag har inte träffat någon som inte tyckt galet mycket om det.
Det kan vara lite svårt i början men man får upp snitsen snart och det är väl värt arbetet. 1000 gånger om!

Segkakor

1 liter filmjölk
1.25 dl sirap
1.25 dl socker
1 msk bikarbonat
1 tsk salt
vetemjöl

Blanda socker, salt, bikarbonat och sirap i en stor bunke.
Häll på filmjölken.
Blanda i vetemjöl till en deg...inte för kladdig men inte torr.
Ta upp degen på bakbordet och dela den i 2 delar.
Varje del rullas ut till en korv och delas sedan i 15 delar.
Ta en del och rulla ihop till en boll och lägg på väl mjölat bakbord.
Kavla sedan ut den till en rund kaka med kruskaveln.
Värm en torr gjutjärnspanna på spisen.
Lägg ner kakan i pannan och vänd när det börjar resa sig bubblor.
Stek på andra sidan en kort stund till.
Under tiden kakan steker kavlar du ut nästa.
Lägg den färdiga segkakan i en handduk och borsta sedan ur överflödigt mjöl ur pannan.
I med nästa!
Så här håller man på tills alla är stekta.

Njut ljummen med smör och en god hårdost eller med en bit julskinka och senap!
Det är ljuvligt och väldigt nära himmelriket!
Från mig till er alla
GOD JUL!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar