lördag 12 mars 2011

Freestyling med min Kitchen Aid

Ibland känns det som att man fastnat i vinkelvolten och gör samma bröd om och om igen. Det stämmer ju i och för sig eftersom jag har beställningar som vill ha just de bröden. Men ibland vill jag testa annat, och idag fick jag ett sånt tillfälle när en beställare ville ha småbröd istället för ett helt bröd.
Jag gör som vanligt och häller i ingredienser "på ett ungefär". Jag freestylar och min KitchenAid jobbar troget. Jag ska försöka att återge hur jag gjorde.


Mandelbullar på rågsurdeg

10 g jäst
4 dl vatten
1,5 dl rågsurdeg
0,5 dl krossat linfrö
1 msk honung
2 dl grovt rågmjöl
Manitoba cream....vet faktiskt inte hur mycket, men tills degen blir fast (på ett ungefär ;)
1 dryg dl hel mandel
1,5 dl gula russin
1 msk salt

Dag 1 (på kvällen)
Blanda ut jästen i vattnet.
Häll i surdegen, linfrön, honung och rågmjölet.
Fyll på med Manitoba cream tills degen blir fast och kan knådas.
Jag kör ca 10 minuter i min KA.
Stannar sedan och häller i saltet och låter KA jobba ytterligare 5 minuter.
Precis i slutet av knådningen tillsätter jag nötter och frukt.
Låt jäsa 2½ timma.
Ta upp degen på mjölat bakbord och platta ut degen försiktigt utan att knåda.
Vik i hop dagen på längden i tre vikningar. Nyp ihop i skarven.
Se till att du får en lång degkorv som du sedan delar i 6-8 bitar.
Rundriv varje bulle och lägg i en mjölad liten skål eller kopp.
Jag använde en mjölad muffinsplåt för jumbomuffins.
Ställ att jäsa i kylen över natten.

Dag 2
Ta ur varje bulle ur skålen, koppen eller plåten.
Vänd upp och ner och snitta ett jack i varje bulle.
In i ugnen på 250 grader och en dl vatten som kastas på botten av ugnen.
Sänk efter 5 minuter till 200 grader och grädda i ca 20 minuter.
Låt svalna på galler.
Frukosten är serverad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar