söndag 13 mars 2011

Nu blev det andra bullar!

Jag fortsätter att testa olika metoder för jäsning och avbakning. Självklart gör jag också nya sammansättningar för att få fram bröd som funkar med det mesta. Smör och marmelad, salami och brie, skinka och pepparrotsost, ädelost och fikonmarmelad......ja, ett allroundbröd som känns lite lyxigare.
Idag tror jag att jag hittade ett sånt bröd....
Jag lät kalljäsa andra jäsningen över natten (som jag brukar, eftersom aromen på ett kalljäst bröd blir så fantastiskt mycket större) i avlång jäskorg. Tippade upp degen på mjölat bakbord och delade upp det i 10 skivor med en degskrapa. Jag la bitarna på en plåt med snittytan uppåt och skjutsade in dem i ugnen på 220 grader i 20 minuter. Självklart med en liten kopp vatten inkastat  på botten av ugnen...som vanligt! Och resultatet? Vackra styckbröd med en härligt nötig smak av solroskärnor. Grundreceptet är som mandelbullarna.. Vill du prova?

Solroskusar

10 g jäst
4 dl vatten
1,5 dl rågsurdeg
2 dl solroskärnor
1 msk honung
2 dl grovt rågmjöl
Manitoba cream....vet faktiskt inte hur mycket, men tills degen blir fast (på ett ungefär ;)
1,5 dl tranbärsblandning på lösvikt
1 msk salt

Dag 1 (på kvällen)
Blanda ut jästen i vattnet.
Häll i surdegen, honung och rågmjölet.
Fyll på med Manitoba cream tills degen blir fast och kan knådas.
Jag kör ca 10 minuter i min KA.
Stannar sedan och häller i saltet och solroskärnor och låter KA jobba ytterligare 5 minuter.
Precis i slutet av knådningen tillsätter jag tranbären.
Låt jäsa 2½ timma.
Ta upp degen på mjölat bakbord och platta ut degen försiktigt utan att knåda.
Vik i hop dagen på längden i tre vikningar. Nyp ihop i skarven.
Placera i en avlång mjölad form.
Sikta lite mjöl över degen.
Täck med en uppklippt fryspåse.
 Ställ att jäsa i kylen över natten.

Dag 2
Vänd upp och ner på formen på ett mjölat bakbord.
Dela med degskrapa eller stor kniv till ca 10 skivor.
Lägg snittytan uppåt på en förvärmd plåt med bakplåtspapper.
In i ugnen på 230 grader och en dl vatten som kastas på botten av ugnen.
Sänk efter 5 minuter till 200 grader och grädda i ca 20 minuter.
Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar