tisdag 19 april 2011

Belgiska våfflor till halva kvarteret!

Jag lyckades idag hitta ett våffeljärn för belgiska våfflor...och nu är jag själaglad!!! Som jag har önskat mig ett sånt! Nu är det i min ägo och jag har såklart redan provat det.
Jag använde mig av Leilas recept och det blev jättebra. Det enda problemet var att jag läste att det skulle bli 4 stora våfflor av en sats....så jag gjorde dubbelsats så det skulle räcka. Det blev i mitt våffeljärn ca 20 våfflor. Jag blev tvungen att bjuda halva kvarteret...och dessutom doftade det så där som det gör i Gamla stan på hela gatan eftersom jag gräddade dem utomhus. Många glada och nöjda över mitt inköp. Nu vet jag vad jag ska bjuda på när mina barn har kalas. Toppenbra!

Belgiska våfflor

2 st ekologiska ägg
125 g smör
2.5 dl mjölk 3 %
2 dl vatten
12 g färsk jäst
0.5 tsk salt
0.75 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6.75 dl vetemjöl
Smält smör till gräddning

Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon gula i vitorna).
Smält smöret. 
Tillsätt mjölk och vatten och värm tills vätskan är ljummen, cirka 37 grader. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
Tillsätt äggulor, salt, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl, rör till en slät smet.
Vispa äggvitorna till mjuka toppar i en ren och torr bunke.
Vänd försiktigt ner i smeten och låt vila i cirka 20 minuter.
Värm våffeljärnet.
Pensla det med smält smör och grädda våfflorna i 3–5 minuter.

1 kommentar:

  1. Jag har precis också köpt ett belgiskt våffeljärn och gjort hennes våfflor, dubblade inte receptet, men många blev det ändå :-), betydligt fler än 4

    SvaraRadera