söndag 3 april 2011

Dinkelbröd med hasselnöt och fikon

Jag provade att baka surdegsbröd på dinkel. Mycket bra resultat kan jag säga! Jag smaksatte brödet med rostade hasselnötter och torkade fikon.  Doften som spred sig då jag bakade av frallorna, som kalljäst i kylen innan, var galet härlig! Dessutom köpte jag en baksten igår som jag blev otroligt positivt överraskad av.
Jag provade den direkt till min surdegspiza. Grymt!!!!
Baksten




Dinkelbröd med hasselnöt och fikon


3 dl vatten
10 g jäst
2 dl rågsurdeg
1 msk honung
1 msk salt
3 dl grovt dinkelmjöl
Vetemjöl special ca 4-5 dl (eller mer)
1½ dl grovt hackade rostade hasselnötter
6-7 torkade Saltå kvarn fikon

Blanda ut jästen med vattnet.
Tillsätt surdegen och honung.
Blanda ner dinkelmjölet och fyll sedan på med vetemjölet.
Jag kör här min KA i ca 10 minuter.
Häll i saltet och låt jobba i ytterligare 5 minuter.
Tillsätt nötter och fikon som det allra sista du gör.
Låt jäsa i minst 2 timmar.
Ta upp degen och forma med lätta händer om till en limpa. Inte knåda!!!
Låt jäsa i kylen över natten. Helst i mjölad form och en uppklippt fryspåse över
På morgonen:
Ta fram deglimpan och stjälp upp på bakbordet.
Dela med bestämda skär limpan i 9-10 bitar.
Lägg varje degbit med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper.
Kör in plåten eller dra över frallorna på bakplåtspappret till den förvärmda bakstenen rätt in i ugnen.
Kasta in 1 dl vatten på botten av ugnen för ångan skull.
Grädda i 200 grader i ca 20-25 minuter. 

...i papperspåse på väg till beställaren.


1 kommentar:

  1. Hej.
    Tittade runt för få uppslag till surdegsbröd då jag nyss lyckats döda min första råggrund, dock så lyckades jag få 4st bra bak och 3st misslyckade bak under de månader jag höll min råggrund levande.
    Så såg jag här att du hade gjort surdegspizza, vist var det gott!!! Kul och se att någon mer gjord det, familjen tyckte den var god, men arbetskamrater och liknande som inte provat smaken rynkade bara på näsan och tyckte det var äkligt likt ett barn som vet att det inte är gott fast de inte smakat.

    Ska sätta till både råg och vetegrund nu och sedan prova din (hette den så här?) levina som jag hitta här.

    Trevlig helg -Daniel i Norr

    SvaraRadera