fredag 22 april 2011

Påskcupcakes

Jag funderade och funderade...ska jag verkligen ge mina barn ett ägg fyllt med godis? De får säkert 3-4 ägg på påsken. Nä, jag ska baka något till dem såklart! En cupcake i ett påskägg och lite pengar...ja, så får det bli.
Jag bakade leilas cuppcakes eftersom det är det klart bästa receptet jag vet på cupcakes. Jag twistade ändå till det med lite mandeldroppar. Gillar mandelsmaken!
Jag toppade sedan med frosting blandat med lemon curd och färgade med gul karamellfärg.
Är det påsk så är det!


Cupcakes

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
några droppar mandelessens


Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
 Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
Fyll formarna till 2/3
Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti.
Jag sätter alltid mina formar i en muffinsplåt när jag bakar muffins.
Utan plåten så flyter pappersformarna ut och de tappar de lätt formen.
Med plåten som stöd för formarna får man höga och fina muffins!
Låt dem svalna innan du spritsar på frostingen och dekorerar.

Frosting
4-5 dl florsocker
100 g smör
3 msk lemoncurd
gul karamellfärg

Blanda allt till en mjuk massa och fyll upp en spritspåse.
Spritsa i valfritt mönster och dekorera med kristyrblommor eller äkta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar