söndag 20 februari 2011

Lyckade croissanter!

Gårdagens förberedelser för morgonens bake off gav bra resultat.
Jag fick ut 21 surdegscroissanter som fick vila i kall ugn under natten. Penslade dem nu på morgonen och bakade av i 15 minuter på 200 grader. Vilken doft! Vilken smak! Riktigt värt jobbet! Surdegscroissanter är inte alls som de låter...sura, nej de är nog de godaste man kan äta. Frasiga och smöriga!


Jag bakade även ett äpple- och valnötsbröd som till en början såg lite platt och livlöst ut när jag tog ut det ur kylen...men reste sig fint och var fullt av smak. Härligt lite ljummet med bara en klick smör!


Brödet som ses under croissanterna i första bilden är små boule levains.....krispig yta och fina blåsor på insidan blev resultatet.
Många tror att surdegsbröd är svårt och att det kräver proffs till att klara. Att man måste väga och krångla. Nej, så är det inte. Jag experimenterar och testar olika kombinationer och jästider, jäsplatser och ugnstemperaturer. Aldrig någonsin har brödet blivit oätligt! Kanske inte alltid så snyggt...men alltid gott! Våga prova! Det är så värt jobbet att du kommer att göra om det!
 
Surdegscroissanter. 20 timmar gamla åker de in i ugnen.

Så här fina blev de!




Äpple- och valnötsbröd på blandat vete- och rågsur.


2 kommentarer:

  1. Vilken rar blogg och wow så duktig du är! Hittade hit från Åsas blogg och jag lägger dig verkligen på minnet. Beställa underbara bakverk låter verkligen alldeles toppen, och så nära mig dessutom =)

    Sofia

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag har kollat in din inspirerande och snygga blogg idag jag också :) Mycket härliga inlägg!
    Jag var hemma hos Åsa idag och träffade din rara dotter!
    Du är välkommen med beställning om du önskar!

    Linda

    SvaraRadera